در تمام كشورهایی كه برنامه پزشك خانواده در آنها اجرا می شود، رضایت مندی مردم در حوزه سلامت بالاست .حال این سوال مطرح می شود كه چرا با تمام آثار خوبی كه این برنامه دارد اما از سال‌ها قبل تاكنون ، این برنامه با وجودآنكه تكلیف قانونی دولت ها است ،در كشور اجرایی نشده است؟

چرا پزشک خانواده تاکنون در کشور اجرایی نشده؟

سلامت نیوز:در تمام كشورهایی كه برنامه پزشك خانواده در آنها اجرا می شود، رضایت مندی مردم در حوزه سلامت بالاست .حال این سوال مطرح می شود كه چرا با تمام آثار خوبی كه این برنامه دارد اما از سال‌ها قبل تاكنون ، این برنامه با وجودآنكه تكلیف قانونی دولت ها است ،در كشور اجرایی نشده است؟


به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی کائیدی در همشهری نوشت: بدون تردید اجرای برنامه پزشک خانواده‌‌،آثار و پیامدهای بسیار زیادی برای سیستم بهداشت و درمان کشور به‌دنبال خواهد داشت. اجرای این برنامه ،همچون طرح تحول نظام سلامت‌، منشا آثار و بركات بسیار مطلوبی برای مردم است. با اجرای این برنامه ، همه مردم به طور یكسان از خدمات سلامت برخوردار خواهند شد . به تعبیر بهتر، هر فرد یك پزشك خانواده دارد ، آنهم پزشكی كه همیشه‌، آسان و با هزینه كم در اختیار اوست و سلامت او را رصد می‌كند . در پزشك خانواده پیشگیری و درمان با هم و به موازات هم، پیگیری خواهد شد.

در تمام كشورهایی كه برنامه پزشك خانواده در آنها اجرا می شود، رضایت مندی مردم در حوزه سلامت بالاست .حال این سوال مطرح می شود كه چرا با تمام آثار خوبی كه این برنامه دارد اما از سال‌ها قبل تاكنون ، این برنامه با وجودآنكه تكلیف قانونی دولت ها است ،در كشور اجرایی نشده است؟

به نظر می رسد ، قبل از هر چیز، به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باید بگویم كه مجلس ، باید ماموریت اصلی خود كه نظارت است را بیشتر تقویت كند ، این نظارت ، به ویژه باید در باره برنامه هایی كه جزو تكالیف قانونی دولت ها ست ،جدی تر و مستمر‌تر انجام شود.

در همه حوزه ها از اقتصاد و فرهنگ گرفته تا بهدا شت و درمان ، آموزش و پرورش و سایر حوزه‌ها، بر طبق برنامه های توسعه كشور، تكالیف قانونی وجود دارد كه بر عهده دولت هاست اما یا برزمین مانده و یا به طور كامل در كشور اجرایی نشده است .نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، باید نسبت به پیگیری اجرای تكالیف قانونی توسط دولت ها ، سختگیری بیشتری داشته باشند .برنامه پزشك خانواده هم از این نوع است. پزشك خانواده از دولت نهم در روستاهای كشور كلید خورد.

اجرای این برنامه از همان سال 84 با فراز و نشیب هایی روبه رو بود و درست و منظم اجرا نمی شد و وقتی دلیل را جویا می شدیم،‌اعلام می‌كردند كه ساز و كارها و ابزار و امكانات كافی‌، فراهم نیست. این سازو كارها چه وقت فراهم می شود‌؟ چرا باید پس از این همه سال ، ساز و كار اجرایی چنین برنامه اثر بخشی‌، فراهم نشود؟

با یك مثال ، سخنم را واضح تر بیان می كنم .یكی از موانع اجرای پزشك خانواده ،كمبود پزشك آموزش دیده در این زمینه است. پزشكی كه پس از دوره عمومی به طور خاص ، آموزش و مهارت های لازم را برای پزشك خانواده در كشور كسب كرده باشد.حال آنكه از سال 84 تاكنون و یا حتی سال‌ها قبل از آن همچنان گفته می شود كه هنوز پزشك متخصص خانواده ، تربیت نشده است . چرا ازآن سال‌ها تاكنون ، برای تحقق این مهم ، اقدامی انجام نشده است ؟ این همه سال چه كرده ایم؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha